پرش به محتوا
منوی اصلی
منوی اصلی
انتقال به نوار کناری
نهفتن
فهرست
صفحه اصلی-توضیحات
تغییرات اخیر
مقالهٔ تصادفی
راهنما دربارهٔ مدیاویکی
جستجو
جعبه ابزار
زبان ها
ویکی باریستا
جستجو
جستجو
ایجاد حساب
ورود
ابزارهای شخصی
ایجاد حساب
ورود
صفحههایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند
بیشتر بدانید
مشارکتها
بحث
در حال ویرایش
مدل احتمال ارزیابی
(بخش)
صفحه
بحث
فارسی
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
ابزارها
ابزارها
انتقال به نوار کناری
نهفتن
عملها
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
عمومی
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
صفحههای ویژه
اطلاعات صفحه
هشدار:
شما وارد نشدهاید. نشانی آیپی شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود اگر هر تغییری ایجاد کنید. اگر
وارد شوید
یا
یک حساب کاربری بسازید
، ویرایشهایتان به نام کاربریتان نسبت داده خواهد شد، همراه با مزایای دیگر.
بررسی ضدهرزنگاری. این قسمت را پر
نکنید
!
== گذرگاه اصلی به متقاعدسازی == همانطور که در بالا گفتیم، فرایند متقاعدسازی زمانی از گذرگاه اصلی عبور میکند که فرد، بهطور ذهنی، به پیام متقاعدکننده پا[[سخ]] میدهد و آن را ارزیابی میکند. گذرگاه اصلی به متقاعد سازی، فقط زمانی در پیش گرفته میشود که فرد انگیزه دارد تا در پاسخ به محتوای جوهری یک پیام، افکاری در ذهنش به وجود آورد، و توانایی و فرصت این کار را دارد. این افکار میتوانند در بارهٔ خود محتوای پیام یا در بارهٔ دیگر جنبههای رویداد یا موقعیت باشند (مثلاً، در بارهٔ میزان قابل باور بودن پیام دهنده). اگر پیام مورد نظر، باعث فعال شدن یا به وجود آمدن افکاری شود که از موضعگیری پیام دهنده حمایت میکنند، فرد به طرف آن موضع حرکت میکند. اگر پیام صادره، باعث ایجاد افکاری شود که از موضعگیری فرد پیام دهنده حمایت نمیکنند (مثلاً، حرفها و برهانهای متضاد یا افکار منفی در بارهٔ فرد پیام دهنده)، فرد متقاعد نخواهد شد و حتی از مواضعی که پیام دهنده از آنها دفاع میکند، دور میشود. تعدادی تحقیقات توانستهاند شواهدی دال بر این موضوع ارائه دهند که تفکر ارادی باعث میشود تا گذرگاه اصلی به متقاعد سازی، باز شود. در یکی از این تحقیقات، هر یک از آزمودنیها یک مقاله حاوی چند بحث یا برهان در بارهٔ یک موضوع مجادلهآمیز میخواند، و بعد، واکنش خود را در یک جمله در مقابل هر یک از بحثها یا برهانها مینوشت. یک هفته بعد، بدون مقدمه، به آزمودنیها یک تست حافظه داده شد و در آن، از آنها خواسته شد تا هم بحثها و برهانهای قید شده در مقالات را به خاطر بیاورند و هم پاسخهای مکتوبی را که به هر یک از آنها داده بودند. عقاید آزمودنیها دو بار مورد سنجش قرار گرفت: یک بار قبل از خواندن مقالات، و بار دیگر، به هنگام تست حافظه. نتایج نشان داد که مقدار "تغییر عقیدهٔ" ناشی از خواندن مقالهها، به هر دوی این موارد بستگی دارد: مقدار حمایت واکنشهای آزمودنیها از مقاله، و میزان به یادآوری واکنشها. جالب اینجا بود که این موضوع، به میزان به یاد آوری خود مقاله، رابطهٔ مستقیم نداشت. این آزمایش، علاوه بر این که گذرگاه اصلی به متقاعدسازی را اثبات میکند، این موضوع را نیز نشان میدهد که تغییر عقیده، معمولاً با حافظهٔ فرد از بحثهایی که منجر به این تغییر عقیده شدهاست، ارتباطی ندارد. به نظر میرسد که گذرگاه اصلی به متقاعدسازی را میتوان نوعی "خود-متقاعدسازی " دانست که عامل تشکیل دهندهٔ آن، افکاری هستند که به هنگام خواندن، گوش دادن، یا حتی حدس زدن این که چه چیزی میخواهد گفته شود، به ذهن فرد میرسند. آن افکار معمولاً از خود پیام مهمتر و تأثیرگذارتر میشوند.
خلاصه:
لطفاً توجه داشته باشید که همهٔ مشارکتها در ویکی باریستا ممکن است توسط دیگر مشارکتکنندگان تغییر یابند، ویرایش یا حذف شوند. اگر نمیخواهید نوشتههایتان بیرحمانه ویرایش شوند؛ بنابراین، آنها را اینجا ارائه نکنید.
شما همچنین به ما تعهد میکنید که خودتان این را نوشتهاید یا آن را از یک منبع با مالکیت عمومی یا مشابه آزاد آن برداشتهاید (
ویکی باریستا:حق تکثیر
را برای جزئیات بیشتر ببینید).
کارهای دارای حق تکثیر را بدون اجازه ارائه نکنید!
لغو
راهنمای ویرایش
(در پنجرهٔ تازه باز میشود)
تغییر عرض محدود محتوا