پرش به محتوا
منوی اصلی
منوی اصلی
انتقال به نوار کناری
نهفتن
فهرست
صفحه اصلی-توضیحات
تغییرات اخیر
مقالهٔ تصادفی
راهنما دربارهٔ مدیاویکی
جستجو
جعبه ابزار
زبان ها
ویکی باریستا
جستجو
جستجو
ایجاد حساب
ورود
ابزارهای شخصی
ایجاد حساب
ورود
صفحههایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند
بیشتر بدانید
مشارکتها
بحث
در حال ویرایش
پپسی
(بخش)
صفحه
بحث
فارسی
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
ابزارها
ابزارها
انتقال به نوار کناری
نهفتن
عملها
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
عمومی
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
صفحههای ویژه
اطلاعات صفحه
هشدار:
شما وارد نشدهاید. نشانی آیپی شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود اگر هر تغییری ایجاد کنید. اگر
وارد شوید
یا
یک حساب کاربری بسازید
، ویرایشهایتان به نام کاربریتان نسبت داده خواهد شد، همراه با مزایای دیگر.
بررسی ضدهرزنگاری. این قسمت را پر
نکنید
!
== تاریخچه == [[پرونده:Pepsi targeted ad 1940s.jpg|راست|160px|بندانگشتی|پوسترهای تبلیغاتی پپسی در دهه ۴۰ که در آنها سیاهپوستان آمریکایی را به تصویر میکشید، پسری که در تصویر این پوستر تبلیغاتی حضور دارد [[ران براون]] نام دارد که در سنین بزرگسالی، [[وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا]] شد.<ref name="latboyd">{{cite news|url=http://articles.latimes.com/2007/may/05/local/me-boyd5|title=Edward Boyd, 92; Pepsi ad man broke color barriers|work=[[Los Angeles Times]]|first=Jocelyn Y.|last=Stewart|date=May 5, 2007|accessdate=August 12, 2012}}</ref>]] نوشابه پپسی اولین بار در سال ۱۸۹۳ توسط داروساز جوانی به نام [[کیلب برادهم]] اهل [[نیوبرن]] در ایالت [[کارولینای شمالی]] در کشور آمریکا معرفی شد. هدف ''برادهم'' از تولید این [[نوشیدنی]] درمان درد معده بود. برخی چنین اظهار نمودهاند که ممکن است نام ''پپسی'' بر گرفته شده از آنزیم [[پپسین]] باشد که همان [[آنزیم]] پروتئینی ترشحشده از سلولهای اصلی معده است<ref name="Stoddard2011">{{cite book|author=Stoddard|url=https://books.google.com/books?id=5BNjDwAAQBAJ&pg=PP15|title=Encyclopedia of Pepsi-Cola Collectibles|date=28 February 2011|publisher=Penguin Publishing Group|isbn=978-1-4402-2535-2|pages=15}}</ref><ref name="Donovan2013">{{cite book|author=Tristan Donovan|first=|url=https://books.google.com/books?id=BTIFAQAAQBAJ&pg=PA72|title=Fizz: How Soda Shook Up the World|date=1 November 2013|publisher=Chicago Review Press|year=|isbn=978-1-61374-725-4|location=|pages=72|quote=The cola part of the name was an obvious nod to the cola flavor of the drink, whil the word Pepsi referred to his goal of making an indigestion-easing beverage. Whether the wor Pepsi came from the digestive enzyme pepsin or dyspesia [...] or both isn't known.}}</ref> و به هضم پروتئینها کمک میکند هر چند، آنزیم ''پپسین'' هیچگاه به عنوان مادهٔ افزودنی برای پپسی کولا استفاده نشد.<ref name="store"/> فرمول اصلی این نوشیدنی (در آغاز) شامل [[شکر]] و وانیل بود.<ref name="store"/> برادهم تلاش داشت تا یک نوع نوشیدنی را ابداع نماید که انرژیدهنده و هضمکنندهٔ غذا باشد.<ref name="store">[http://www.pepsistore.com/history.asp The History of the Birthplace of Pepsi-Cola] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20181004163206/http://www.pepsistore.com/history.asp |date=4 اكتبر 2018 }}. Pepsistore.com. Retrieved on February 4, 2012.</ref> در سال ۱۹۲۳ شرکت پپسی-کولا ورشکسته شد. ''روی سی. مگارگل'' موفق شد که [[نماد بازرگانی|نشان تجاری]] برند پپسی را خریداری نماید<ref name=store/> هر چند در احیای نام تجاری آن ناموفق بود و پس از زمان کوتاهی، ''[[Charles Guth|چارلز گوت]]'' رئیس [[Loft, Inc.|کمپانی شکلاتسازی لوفت]]، پپسی را خریداری نمود. در ادامه، وی از شمیدانهای شرکت خود خواست تا فرمول شربت پپسی-کولا را از پایه تغییر دهند تا بتواند به رقابت با کوکاکولا بپردازد.<ref>{{Cite web|url=https://h2o.law.harvard.edu/collages/42028#p21|title=Guth v. Loft (Del. 1939) [Pepsi]|website=h2o.law.harvard.edu|access-date=June 21, 2019|archive-date=۷ مه ۲۰۲۱|archive-url=https://web.archive.org/web/20210507072817/https://h2o.law.harvard.edu/collages/42028#p21|url-status=dead}}</ref> در سه نوبت میان سالهای ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۳ [[شرکت کوکاکولا]] پیشنهاد خرید شرکت پپسی را مطرحنمود که در هر سه مورد، پیشنهاد آنها توسط پپسی رد شد.<ref>{{cite book|author=Mark Pendergrast|authorlink=Mark Pendergrast|title=For God, Country and Coca-Cola|url=https://archive.org/details/forgodcountrycoc00pend_0|publisher=Basic Books|year=2000|pages=[https://archive.org/details/forgodcountrycoc00pend_0/page/192 192]–193|isbn=0-465-05468-4}}</ref> [[Walter Staunton Mack Jr.|والتر استانتون مک جونیور]] در سال ۱۹۴۰ میلادی منصب ریاست کمپانی را به دست آورد. مک جونیور حامی آرمانهای [[ترقیخواهی]] بود و متوجه شد که شرکت پپسی در استفاده از تبلیغات خود، مخاطبان آمریکایی - آفریقاییتبار یا به تعبیر دیگر سیاهپوستان را نادیده میگیرد. مک جونیور به درستی متوجه شد که بازار سیاهپوستان ایالات متحده، بازاری بکر و دستنخورده و در حقیقت، یک [[جاویژه بازار]] است و پپسی میتواند با هدف قرار دادن تبلیغات مستقیم و متمرکز خود بر این بازار، سهم عمدهای از درآمدها را نصیب شرکت نماید.<ref name="WSJ">{{cite news|url=https://www.wsj.com/articles/SB116831396726171042|title=How Pepsi Opened Door to Diversity|newspaper=Wall Street Journal|date=January 9, 2016}}</ref> به همین منظور وی ''هنان اسمیت''، یکی از مدیران تبلیغاتی را برای هدایت و ساماندهی یک تیم فروش متشکل از سیاهپوستان استخدام نمود که در ادامه و به دلیل آغاز [[جنگ جهانی دوم]] این برنامه با وقفه مواجه شد. پس از [[پایان]] جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۷ میلادی، مک جونیور نقشههای خود را از سر گرفت و ضمن استخدام [[Edward F. Boyd|ادوارد اف. بوید]] از او خواست تا برای تشکیل یک تیم دوازده نفره از سیاهپوستان اقدام نماید. در همان زمان پوسترهای تبلیغاتی نیز چاپ شد که در آنها سیاهپوستان آمریکایی را به تصویر میکشید. در این پوسترها مادری سیاهپوست و خندان نشان دادهشده بود که یک جعبهٔ ششعددی از پپسی در دست دارد در حالی که تلاش میکند آن را از دستان مشتاق فرزندش دور نگه دارد، پسری که در تصویر این پوستر تبلیغاتی حضور دارد [[ران براون]] نام دارد که در سنین بزرگسالی، [[وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا]] شد.<ref name="latboyd"/> ''بوید'' در ادامه، یک تیم فروش گستردهتر را تشکیل داد که ترکیبی از سیاهپوستان سراسر کشور بود. قوانین [[جداسازی نژادی|تفکیک نژادی]] مشهور به [[قوانین جیم کرو]] هنوز در ایالات متحده به قوت خود باقی بود و گروهی که بوید تشکیل داد، با تبعیض و تحقیر بسیار زیادی روبرو شد.<ref name="capparellreview">{{cite news|url=https://www.usatoday.com/money/books/reviews/2007-01-22-pepsi-book_x.htm?csp=34|title=Pepsi's challenge in 1940s: Color barrier|work=[[USA Today]]|first=Michelle|last=Archer|date=January 22, 2007|accessdate=May 7, 2007}}</ref> مزید بر اینها، توهین همکاران پپسی و همینطور تهدیدهای [[کوکلوسکلان]] هم در این میان وجود داشت.<ref name="latboyd"/> با همهٔ این احوال، سهم بازار پپسی-کولا در مقایسه با کوکاکولا در دهه ۱۹۵۰ به طرز قابلتوجهی افزایش یافت و با مصرفکنندگان جدید آمریکایی - آفریقاییتبار، فروش پپسی سه برابر بیشتر از کوکاکولا گردید.<ref>Brian D. Behnken, Gregory D. Smithers (2015). "Racism in American Popular Media: From Aunt Jemima to the Frito Bandito". p. 34. ABC-CLIO</ref> پس از رسیدن تیم فروش پپسی به شیکاگو، سهم فروش پپسی برای نخستین مرتبه از کوکاکولا پیشی گرفت.<ref name="nytboyd">{{cite news|url=https://www.nytimes.com/2007/05/06/business/06boyd.html?_r=1&ref=obituaries&oref=slogin|last=Martin|first=Douglas|date=May 6, 2007|title=Edward F. Boyd Dies at 92; Marketed Pepsi to Blacks.|work=The New York Times|accessdate=May 5, 2007}}</ref>
خلاصه:
لطفاً توجه داشته باشید که همهٔ مشارکتها در ویکی باریستا ممکن است توسط دیگر مشارکتکنندگان تغییر یابند، ویرایش یا حذف شوند. اگر نمیخواهید نوشتههایتان بیرحمانه ویرایش شوند؛ بنابراین، آنها را اینجا ارائه نکنید.
شما همچنین به ما تعهد میکنید که خودتان این را نوشتهاید یا آن را از یک منبع با مالکیت عمومی یا مشابه آزاد آن برداشتهاید (
ویکی باریستا:حق تکثیر
را برای جزئیات بیشتر ببینید).
کارهای دارای حق تکثیر را بدون اجازه ارائه نکنید!
لغو
راهنمای ویرایش
(در پنجرهٔ تازه باز میشود)
تغییر عرض محدود محتوا