پرش به محتوا
منوی اصلی
منوی اصلی
انتقال به نوار کناری
نهفتن
فهرست
صفحه اصلی-توضیحات
تغییرات اخیر
مقالهٔ تصادفی
راهنما دربارهٔ مدیاویکی
جستجو
جعبه ابزار
زبان ها
ویکی باریستا
جستجو
جستجو
ایجاد حساب
ورود
ابزارهای شخصی
ایجاد حساب
ورود
صفحههایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند
بیشتر بدانید
مشارکتها
بحث
در حال ویرایش
مدل احتمال ارزیابی
(بخش)
صفحه
بحث
فارسی
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
ابزارها
ابزارها
انتقال به نوار کناری
نهفتن
عملها
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
عمومی
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
صفحههای ویژه
اطلاعات صفحه
هشدار:
شما وارد نشدهاید. نشانی آیپی شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود اگر هر تغییری ایجاد کنید. اگر
وارد شوید
یا
یک حساب کاربری بسازید
، ویرایشهایتان به نام کاربریتان نسبت داده خواهد شد، همراه با مزایای دیگر.
بررسی ضدهرزنگاری. این قسمت را پر
نکنید
!
== گذرگاه فرعی به متقاعدسازی == متقاعدسازی زمانی از گذرگاه فرعی عبور میکند که فرد به محرکهای بی ارتباط با محتوای پیام توجه میکند (مثلاً، صرفاً به تعداد برهانهایی که در آن وجود دارد)، یا به محیط پیرامون پیام (مثلاً، قابل باور بودن فرد پیامرسان یا خوشایند و زیبا بودن محیطی که فرد در آن پیام می رساند). گذرگاه پیرامونی زمانی در پیش گرفته میشود که فرد، به هر دلیلی، نمیتواند یا نمیخواهد تلاش ذهنی یا فکری لازم برای ارزیابی دقیق محتوای پیام را انجام دهد. شرطیسازی کلاسیک یکی از ابتداییترین روشها برای تغییر نگرش از طریق گذرگاه فرعی است. کسانی که کالاهای تجاری تبلیغات میکنند، از شرطیسازی کلاسیک خیلی زیاد استفاده میکنند و برای این کار، بهطور مکرر، یک کالای خنثی یا ناشناخته را با یک تصویر یا یک ایده، که میتواند احساسات مثبت به وجود آورد (مثلاً، افراد مشهور یا جذاب، یا یک منظرهٔ زیبا)، همراه (جفت) میسازند. از طریق شرطیسازی کلاسیک (نوعی گذرگاه فرعی به متقاعدسازی)، کسانی که به تبلیغات نگاه میکنند، اصولاً باید نگرشهای مثبتی نسبت به کالای جدید به وجود آورند. یک گذرگاه فرعی دیگر به متقاعد سازی، به هیوریستیکها (میانبرهای ذهنی) مرتبط است یعنی، برای استنباط میزان اعتبار پیامهای متقاعدکننده، به هیوریستکها نیاز است. به این موضوع، مدل یا نظریهٔ پردازش هیوریستیک و سیستماتیک می گویند که یکی دیگر از نظریههای دو-فرایندی در زمینهٔ متقاعدسازی است. طبق این نظریه، تغییر نگرش را میتوان با دو نوع فرایند مختلف از پردازش اطلاعات به وجود آورد: پردازش هیوریستیک، و پردازش سیستماتیک. پردازش سیستماتیک تا اندازهای شبیه به گذرگاه اصلی است زیرا در آن، فرد به محتوای پیام دقت میکند و به آن زیاد فکر میکند. این نوع پردازش به احتمال بیشتر، زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که پیامها، اهمیت یا مناسبت شخصی برای فرد گیرندهٔ پیام دارند، هنگامی که فرد، از قبل، نگرشهایی قوی نسبت به موضوع پیام دارد، و هنگامی که فرد بشدت نیاز دارد که فعالیت ذهنی انجام دهد. پردازش هیوریستیک شبیه به گذرگاه فرعی است، زیرا به تلاش ذهنی و توجه نسبتاً اندکی نیاز دارد. افرادی که به یک پیام ترغیبکننده زیاد علاقهمند نیستند (یا در بارهٔ آن زیاد اطلاعات ندارند)، از هیوریستیکهای ساده استفاده میکنند (مثلاً، "آمار که دروغ نمیگویند"، "هر چه باشد طرف متخصص است"، یا "آدمهایی مثل من همیشه حق دارند یا حرف صحیح را میزنند").
خلاصه:
لطفاً توجه داشته باشید که همهٔ مشارکتها در ویکی باریستا ممکن است توسط دیگر مشارکتکنندگان تغییر یابند، ویرایش یا حذف شوند. اگر نمیخواهید نوشتههایتان بیرحمانه ویرایش شوند؛ بنابراین، آنها را اینجا ارائه نکنید.
شما همچنین به ما تعهد میکنید که خودتان این را نوشتهاید یا آن را از یک منبع با مالکیت عمومی یا مشابه آزاد آن برداشتهاید (
ویکی باریستا:حق تکثیر
را برای جزئیات بیشتر ببینید).
کارهای دارای حق تکثیر را بدون اجازه ارائه نکنید!
لغو
راهنمای ویرایش
(در پنجرهٔ تازه باز میشود)
تغییر عرض محدود محتوا