پرش به محتوا
منوی اصلی
منوی اصلی
انتقال به نوار کناری
نهفتن
فهرست
صفحه اصلی-توضیحات
تغییرات اخیر
مقالهٔ تصادفی
راهنما دربارهٔ مدیاویکی
جستجو
جعبه ابزار
زبان ها
ویکی باریستا
جستجو
جستجو
ایجاد حساب
ورود
ابزارهای شخصی
ایجاد حساب
ورود
صفحههایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند
بیشتر بدانید
مشارکتها
بحث
در حال ویرایش
چای
(بخش)
صفحه
بحث
فارسی
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
ابزارها
ابزارها
انتقال به نوار کناری
نهفتن
عملها
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
عمومی
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
صفحههای ویژه
اطلاعات صفحه
هشدار:
شما وارد نشدهاید. نشانی آیپی شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود اگر هر تغییری ایجاد کنید. اگر
وارد شوید
یا
یک حساب کاربری بسازید
، ویرایشهایتان به نام کاربریتان نسبت داده خواهد شد، همراه با مزایای دیگر.
بررسی ضدهرزنگاری. این قسمت را پر
نکنید
!
=== آسیا === [[پرونده:Tea garden of Assam.jpg|بندانگشتی|279x279پیکسل|یک مزرعه چای در [[آسام]]، هند.]] خاستگاه گیاه چای شرق و جنوب چین، میانمار شمالی، و ایالت [[آسام]] هند را دربرمی گیرد.<ref>{{یادکرد وب|عنوان=چین خاستگاه چای|نشانی=https://www.hamshahrionline.ir/news/154045/چین-خاستگاه-چای|وبگاه=همشهری آنلاین|تاریخ=2011-12-17|بازبینی=2021-05-16|کد زبان=fa}}</ref> رشد فوری (لجام گسیخته) گونه آسامی چای در نواحی قابل مشاهده است که از استان یانا (Yunnan) تا بخش شمالی [[میانمار]] و [[آسام]] در [[هند]] را پوشش میدهد. گونه sinesis چای بهطور طبیعی در نواحی شرقی و جنوب شرق چین میروید. تحقیقات اخیر و وجود گونههای دورگه از نوع چای در نواحی گستردهتری از مناطق مذکور بیانگر آن است که خاستگاه چای درنقطهای واقع شده که شامل بخش شمالی میانمار و ایالتهای [[یونان]] و [[سیچوان]] چین میشود. ریشههای استفاده بشر از چای در افسانههای متعددی بیان شده، اما مکانی که برای اولین بار چای تولید شده، نامعلوم است. ==== چین ==== چای نقش مهمی را در فرهنگ آسیا به عنوان یک نوشیدنی پرمصرف، شفابخش و نیز نمادین از موقعیت اجتماعی در طول سدهها، ایفا نموده است. عجیب نیست که کشف آن به ریشههای مذهبی یا سلطنتی نسبت داده میشود. در واقع چین سدههاست که از چای برخوردار است. متخصصین این نوشیدنی را به عنوان درمانی برای گروهی از بیماریها میدانند، و اشرافیت در مصرف چای خوب به عنوان نشانهای از جایگاه اجتماعی محسوب میشده و مردم عادی فقط میتوانستند از طعم آن استفاده کنند. با این که خاستگاه چای به عنوان یک داروی [[گیاهی]] مفید برای بیدار ماندن، نامعلوم است، اما چین به عنوان خاستگاه مصرف چای، سابقه تاریخی دست کم ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد را به ثبت رسانده است. [[سلسله هان]] (Han Dynasty) از چای به عنوان دارو استفاده مینمودند. استفاده از چای به عنوان یک نوشیدنی فرحبخش در مناسبتهای اجتماعی به تاریخ [[سلسله تانگ]] (Tang Dynasty) و پیش از آن برمی گردد. [[پرونده:Lu Yu.jpg|220x220px|بندانگشتی|جایگاه اجتماعی لویو دربین اگزیان|جایگزین=]] کتاب «چاجینگ» (陸羽) اثر [[لویو]] (陸羽) نویسنده سلسله تانگ، اولین کار بر روی این موضوع میباشد. براساس کتاب چاجینگ که به سال ۷۶۰نوشته شده، نوشیدنی چای در آن زمان متداول بوده است. این کتاب تشریح مینماید که چگونه چای عمل میآمده، برگهای آن فرآوری میشده، و چگونه به عنوان یک نوشیدنی تهیه میشده است. آن همچنین راجع به چگونگی ارزیابی نوع چای نیز توضیح داده است. در این کتاب حتی از این مطلب سخن به میان آمده که چه نقاطی بهترین مکان برای کاشت چای بودهاند. درآن زمان تاریخچه چای، ماهیت این نوشیدنی و سبک تهیه آن با روشی که ما امروزه بکار میبریم، متفاوت بوده است. برگهای چای به صورت قالبهایی فرآوری میشدند. این قالب خشک شده، که کلاً به نام چای آجری نامیده میشد داخل یک [[هاون]] سنگی کوبیده میشد. آب داغ به گرد این قالب چای افزوده میشد، یا آن را داخل کتریهای سنگی میجوشاندند و به عنوان یک نوشیدنی گرم مصرف مینمودند. نوعی از چای متراکم که به عنوان چای سفید خوانده میشد، تا پس از دوره سلسله تانگ (۹۰۷–۶۱۸م) تولید میشد. این نوع خاص چای سفید تانگ به هنگام بهار چیده میشد که در آن رشد بوتههای جوان چای همچون سوزنهای نقرهای فراوان بود. این دستچینهای اول چای به عنوان ماده خام در تهیه چای متراکم استفاده میشد. ===== ظهور چای بخار داده و گرد (پودری) ===== طی دوره [[سلسله سانگ]] (۱۲۷۹–۹۶۰)، نحوه تولید و تهیه همه نوع چای تغییر نمود. چای سانگ شامل اشکال کلاسوری (آزادبرگ) بود (برای حفظ خاصیت مطلوب و مورد نظر برای جامعه درباری)، اما شکل جدید پودری آن به وجود آمد. برگهای چای چیده میشدند و برای حفظ خاصیت رنگ و طراوت آن بخار داده میشدند. پس از عمل بخار دادن، این برگها خشک میشدند. سپس چای نهایی کاملاً به صورت پودر درمیآمد و درداخل کاسههای بزرگی هم زده میشد. نوشیدنی حاصله به دلیل ظاهر زمردی [[سیر]] یا سفید قوس و قزحی (رنگین کمانی) و نیز نیروی شادابسازی و سلامتی بخش خود بسیار مورد توجه قرار میگرفت. چای نوشیدنی درمیان مقامات دولتی و روشنفکران در طول دوران سلسله سانگ در جنوب چینی (قرون۱۲و۱۳) رواج داشت. آنها هنگام صرف چای، به اموری چون خواندن شعر، خطاطی، نقاشی، و بحث فلسفی میپرداختند. برخی اوقات نیز آنها درمکانهایی که چای و بساط چای رایج بود، مسابقاتی برای کیفیت چای به راه میانداختند. زمانی که هوی ژونگ، پادشاه سلسله سانگ، مدعی شد که چای سفید از لحاظ مرغوبیت در راس تمام انواع چای قرار دارد، وی حرکت تکاملی را برای دستیابی به یک گونه جذاب از چای را به راه انداخت. این نوع سبک سانگ با تهیه چای با [[پودر]] آن در [[سرامیک]] آلات طی مراسمی زیبا که به نام مراسم چای سانگ شناخته شده، همراه بود. راهبان ژاپنی که در این زمان به چین سفرکرده بودند، این مراسم تهیه چای را آموخته و با خود به وطنشان بردند. اگرچه این مراسم بعدها درچین منسوخ شد، اما این سبک سانگ تهیه چای در ژاپن تحت عنوان مراسم چای تکامل یافت و تا امروز نیز ادامه دارد. بسیاری از ارقام چای سفید با طعمهای جذاب برای جامعه درباری درطی دوره سلسله سانگ تهیه گردید. هوی ژونگ که بین سالهای ۱۱۲۵–۱۱۰۱ بر چین حکومت میکرد، چای سفید را بهترین نوع چای میدانست، و با توسعه ارقام مختلف چای سفید در میان سلسله سانگ مشهور شد، و از آن جمله نشاء یشمی قصر و نشاء نقرابی ابریشمی چای، است. تولید چای سفید مستلزم کار بسیار فشرده و طاقت فرسایی بود. درابتدا، چای از گونههای انتخاب شده بوتههای عمل آمده یا درختان چای وحشی دراوایل بهار، چیده میشد. چای فوراً در معرض بخار قرار میگرفت، و سپس جوانههای آن انتخاب شده و پوسته بیرونی و گره خورده برگ چای کنده میشد. تنها بخش ظریف داخلی جوانه چای در آب چشمه خیسانده شده و سپس خشک میشد. این فرایند چای سفیدی را به وجود میآورد که به اندازه ضخامت کاغذ باریک و نازک بودند. زمانی که عمل فرآوری انجام شد، چای نهایی توزیع میشد و اغلب به عنوان خراج یا مالیات به شکل فله به دربار سانگ ارسال میشد. آن سپس به صورت گردی سفید–نقرهای رنگ کاملاً خرد میشد و برای استفاده در مراسم چای سانگ، درون ظروف سرامیکی بزرگ هم زده میشد. این چایهای سفید پودری نیز در آن دوره برای انجام مسابقات معروف هم زنی چای استفاده میشد. ===== بو دادن و دم کردن ===== بخار دادن به برگهای چای، فرایندی مقدماتی بوده که برای سدهها جهت تهیه چای بکار گرفته میشد. پس از تبدیل چای متراکم به شکل پودر چای، یکبار دیگر تولید چای برای تجارت و توزیع، تغییر نمود. چینیها روش متفاوتی را برای فرآوری چای در میانه سده ۱۳ میلادی ابداع نمودند. برگهای چای ابتدا برشته میشد و سپس به جای بخار دادن آنها را خرد میکردند. این روش، خاستگاهی برای چایهای دارای کیفیت پایین امروزی و دم کردن آنها است. در سال ۱۳۹۱، دربار [[سلسله مینگ]] فرمانی را صادر کرد که طی آن تنها چای فله به عنوان خراج پذیرفته میشد. در نتیجه، تولید چای فله افزایش یافت و شیوههای فرآوری آن پیشرفت نمود. به زودی، بیشتر چایها به صورت برگ کامل، فله توزیع شده و در در ظروف سفالی دم میشدند. ===== اکسایش ===== تخمیر چای ارتباطی به تخمیر با مخمر ندارد. آن در واقع [[اکسایش]] برگهای چای است. در سده ۱۷، پیشرفتهای متعددی در تولید چای صورت گرفت. در بخش جنوبی چین، برگهای چای را در ابتدا در زیر آفتاب خشک شده و سپس نیمه تخمیر گردیده، و از آن چای سیاه دراگون (اژدها) یا اولانگ تولید مینمودند. اما، این روش در باقی نقاط چین معمول نبود. ==== کره ==== اولین مدرک مستند تاریخی اعطای چای به یکی از خدایگان آباء و اجدادی در مراسمی در سال ۶۶۱ است که در آن یک پیشکش چای به روح شاه سورو از گایا، بنیانگذار سلسله جوموان گایا (Geumgwan Gaya) (۵۶۲–۴۲) تقدیم شده است. شواهد به دست آمده از سلسله [[گوریو]] (۱۳۹۲–۹۱۸) نشان میدهد که هدایایی از چای در معابد بودائی به ارواح راهبان گرانقدر تقدیم میشده است. در دوره سلسله [[چوسان]] (Joseon Dynasty) (۱۹۱۰–۱۳۹۲)، خانواده سلطنتی یی Yi و طبقه اشراف برای انجام آداب و رسوم ساده خود، در «مراسم روز چای» که یک مراسم فراگیر در آن زمان بود از چای استفاده مینمودند، در حالی که در مراسم چای مخصوص برای مناسبتهای ویژهای آن را بکار میبردند. این موارد در کشورهای دیگر وجود نداشت. دراواخر دوره چوسان، افراد معمولی به این مراسم میپیوستند و از چای برای برگزاری مراسم اشرافی استفاده میکردند، که در پی آن نمونه موجود در چین بر مبنای متن ژوگزای، تشریفات خانوادگی میباشد. ظروف سنگی رواج داشت، سرامیکآلات بیشتر معمول بود که عمدتاً در کورههای روستائی با خاک چینی کمیابی ساخته میشد، چراکه خاک چینی سلطنتی با دراگونهای آن از همه نادرتر بود. ازلحاظ تاریخی ظاهر کاسهها و فنجانها بر اساس تأثیرات مذهبی، طبیعتگرا است. رنگ سبز بیدی یا یشمی آنها، پانچونگ، یا سینیهای رنگ و رفته برنز مانند برای مراسم بودائی چائی؛ نابترین رنگ سفید در طرحهای کمرنگ چینی آلات برای مراسم چای [[کنفسیوس]]؛ چینیهای زمختتر و بلورجات متمایل به طوسی برای مراسم چای آنیمیستی (روح باوران) یا برای صادرات به ژاپن استفاده میشد که درآنجا به آن ظرف نگهداری برنج (gohan chawan) میگفتند. بافت سطحی نسبتاً هنرمندانه آن از [[رس|خاک رس]] و ماسه در ترکیب با لایه نازکی از شیشه ساخته شده بود که به خصوص دارای ارزش بالا بوده و از آن کپیبرداری میشد. تصادفی بودن این آفرینش (هنری) را میتوان به عنوان یک لحظه سرنوشتساز کنونی بیان کرد که برای اربابان تولیدکننده چای از اهمیت برخوردار بوده است. برخلاف سنت چینی، هیچیک از ظروف چای کرهای را در مراسم مزبور، به عنوان آزمایش در یک نت موسیقی زیبا بکار نمیبرند. در عوض قضاوت راجع به آنها براساس طبیعی بودن شکل، حس، و رنگآمیزی آنها است. ابتداییترین نوع چای مصرف شده در مراسمهای چای، به شدت تحت تأثیر استفاده از قالبهای چای سیاه قرار داشته، و معادل قدیمی آن چای پوئر هنوز هم در چین رایج است. بهترین نمونههای چای مورد توجه قرار داشته، و چای با قدمت زیاد از چین وارد شده و رواج خاصی در دربار داشته است. اما واردات گیاه چای توسط راهبان بودائی نمونههای مرغوبتری از چای را وارد کره و مراسم چای در آن نمود. درحالی که چای سبز همچون «چاکاسول» یا «چاگنو»، بیشتر مصرف میشود، اما انواع دیگر چای همچون Byeoksoryung" Chunhachoon, Woojeon, Jakseol, Jookro Okcheon، و نیز چای معطر گل داوودی، چای برگ خرمالو، یا چای بومادران را میتوان در زمانهای مختلف سال مصرف نمود. راهبان بودائی با تقدیم نذورات در مراسم چای شرکت میکنند. اما اصالت گوریو (Goryeo) و بعد از آن راهبان فرقه یانگبان [[کنفسیوس]] به این مراسم رسمیت دادهاند. مراسم چایی همواره برای مناسبتهای مهمی بکار میرود همچون سالروز تولد، بزرگداشتها، یاد کردن از دوستان قدیمی، و بهطور فزاینده روشی برای [[مکاشفه]] از طریق تمرکز حواس Seon. ==== ژاپن ==== ===== وارد کردن چای و فرهنگ چای ===== اولین مراجع شناخته شده برای چای سبز در ژاپن در متنی قرار دارد که توسط یک راهب بودائی در سده نهم نوشته شده است. چای به یک نوشیدنی در میان طبقات مذهبی ژاپن تبدیل شد زمانی که راهبان و مبلغان ژاپنی به [[چین]] اعزام شدند تا فرهنگ مربوط به چای وارد شده به ژاپن را بیاموزند. اولین نوع چای احتمالاً به شکل قالبی از چین وارد شد. شواهد باستانی نشان میدهد که اولین بسته بذر چای از طریق کاهنی به نام Saicho در سال ۸۰۵ و بعدها توسط فرد دیگری به نام Kukai در سال ۸۰۶ وارد شد. چای به یک نوشیدنی برای طبقات سلطنتی در زمان پادشاه ساگا (嵯峨天皇) شاه ژاپن تبدیل شد زمانی که وی کشت گیاه چای را در ژاپن رواج داد. بذرهای آن از چین وارد، و کشت آن در ژاپن آغاز گردید. ===== کتاب چای Kissa Yojoki ===== در سال ۱۱۹۱، کاهن مشهور فرقه بودائی زن (zen) با نام Eisai بذرهای چای را به [[کیوتو]] برگرداند. مقداری از این بذرها برای مایوشونین کاهن آورده شد و مبنایی برای چای Uji گردید. قدیمیترین کتاب تخصصی راجع به چای در ژاپن، Kissa Yojoki یا 喫茶養生記 (چگونه با نوشیدن چای سالم بمانیم) از سوی ایسای نوشته شد. این کتاب دو جلدی در سال ۱۱۲۱ پس از دومین و آخرین دیدار وی از چین نوشته شده است. ''چای نوعی عامل درمان نهایی ذهنی و طبی است و این توان را دارد تا زندگی بشر را پربارتر و طولانیتر بکند. '' مقدمه کتاب دربارهٔ این مطلب شرح میدهد که چطور چای میتواند اثر مثبتی بر پنج اندام حساس بدن و به ویژه قلب داشته باشد. آن راجع به خصوصیات طبی چای توضیح میدهد که شامل تقلیل اثر الکل شده و به عنوان یک محرک موجب درمان دملها، فرونشاندن تشنگی، رفع سوء هاضمه، بهبود بریبری، جلوگیری از بیحالی (کسلی)، و بهبود فعالیت دستگاه ادراری و مغز میشود. بخش اول آن کتاب دربارهٔ اشکال گیاه چای، گلها و برگهای چای توضیح داده و بیان میکند چطور گیاه چای رشد نموده و برگهای چای فراوری میگردد. فصل ۲، درکتاب دربارهٔ میزان مصرف و روش خاص لازم برای درمان بیماریهای فیزیکی افراد شرح میدهد. ایسای به طبقه جنگجو پیشنهاد میکند چای بنوشند که سرشناسی سیاسی ویژهای را پس از دوره هاین به دست آورده بودند. ایسای بیان میکند که شوگون عادت داشت هرشب مقدار زیادی چای بنوشد. در سال ۱۲۱۴، ایسای کتابی را عرضه نمود که آن را خطاب به ژنرالی نوشت و در آن از منافع سلامتی حاصل از نوشیدن چای اشاره نمود. پس از آن، رسم نوشیدن چای در میان ساموراییها معمول گردید. از همان ابتدا، چای سبز در بین مردم با فرهنگ ژاپن رواج یافت. نوشیدنی برای طبقه بالای جامعه و نیز کهانت بودائی در ژاپن. تولید افزایش یافت و چای بهطور فزاینده در دسترس قرار گرفت، اگرچه هنوز از این امتیاز طبقه بالاتر اجتماع برخوردار بودند. ===== برشتهسازی چای به ژاپن معرفی شد ===== در سده ۱۳ و دوره سلسله مینگ، جنوب چین و ژاپن بیشتر از تبادل فرهنگی برخوردار بودند. تجارت عمدهای صورت میگرفت و روش برشتهسازی در فرآوری چای در کیوشوی ژاپن رواج یافت. چون روش بخاردهی (سده ۹ م) و برشتهسازی (سده ۱۳ م) طی دوره مختلف به ژاپن آورده شده، چایهای این دوره نسبت به دیگر چایها متمایز هستند. ===== پیدایش فرهنگ چای در ژاپن ===== سرگرمیها در سدههای ۱۲ و ۱۳ در چین متداول بود. خواندن شعر، خطاطی، نقاشی، و بحث فلسفی در حالی که مراسم چای طی چند سده از سوی راهبان بودائی (زن) و تحت رهبری اساسی راهبی به نام سنو رایکو (۱۵۹۱–۱۵۲۲) رواج مییافت. در واقع، هر دو مورد نوشیدنی و مراسم چای نقش فعال خود را در سیاست فئودالی ایفا میکردند. شماری از مذاکرات مهم در میان رهبران ملوک الطوایف درصحنه مقرراتی و بی سر و صدای مراسم چای برگزار میشد. تا [[پایان]] سده ۱۶م، مسیر جاری چای تعیین شد. نهایتاً، چای سبز قابل دسترس تودههای مردم شد، و به رایجترین نوشیدنی ملی تبدیل شد. ===== چای سبز جدید ژاپن ===== در سال ۱۷۳۸، سوئن ناگاتانی، چای 煎茶 یا senchai (سنچای) را که شکل تخمیر نشدهای از چای سبز بود، توسعه داد. برای تهیه چای سنچای، اولین برگهای تحت فشار اولیه بخار است که بعداً به چای کلاسوری تبدیل و خشک میشود. به سال ۱۸۳۵، کاهای یاماموتو چای نوع گیوکورو (gyokuro) بهترین نوع چای سبز فله با برگ کلاسوری میباشد و با سایه انداختن درختچههای چای که طی هفتهها موجب افزایش بهرهبرداری محصول شده تا خواص شیمیائی برگ را به روشهایی تغییر دهد که از نظر بیشتر مصرفکنندگان چای سبز مطلوب گردد. چای maccha جدید از بهطور طبیعی از همان درختچههای انبوه تحت عنوان ''گیورکو'' به دست آمده و پور خالص آن بهطور کامل با آب داغ مخلوط میشود، و از این چای در مراسم چای ژاپن استفاده میشود. ===== ماشین خردکن ===== درپایان [[دوره میجی]] (۱۹۱۲–۱۸۶۸) ماشین تولید چای سبز به بازار عرضه شده بود و جایگزین تهیه دستی چای شد. این ماشینها برای مقاصد مقدماتی چون خشک کردن، کوبیدن (خرد کردن)، خشکسازی ثانویه، کوبیدن نهایی، و بخاردهی چای بکار میرود. ===== خودکار کردن ===== خودکارسازی به بهبود کیفیت و کاهش بار کار کمک میکرد. حسگرها و کنترلهای کامپیوتری در اتوماسیون ماشینی به نحوی ارائه شدهاند که کارگران غیر ماهر نیز بتوانند بدون آسیب به کیفیت چای محصول برتر چای را تولید کنند. نواحی مشخصی در ژاپن به عنوان تولیدکننده انواع مخصوص چای سبز شناخته شدهاند، و نیز چایهایی با کیفیت استثنائی چرا که خود برگهای سبز چای به عنوان کالای بسیار ارزشمند محسوب میشود. این ترکیب از عطا طبیعت و پیشرفتهای فنی بشری موجب تولید استثنائیترین محصولات چای سبز میگردد که در بازارهای امروزی فروش میروند. امروزه، چای سبز برشته شده دیگر در ژاپن رایج نبوده و در عوض، از گرد چای در مناسبتها و مراسم استفاده میشود. [[پرونده:طلبه در حال بحث و درس. مدرسه علمیه خان.jpg|جایگزین=عکس دو روحانی در حال نوشیدن چای در حیاط مدرسه خان قم|بندانگشتی|220x220پیکسل|دو [[روحانی (اسلام)|روحانی مسلمان]] در حال نوشیدن چای در حیاط یک مدرسه]] ==== ایران ==== [[پرونده:Tea Gardens, Gilan, Iran.jpg|انگشتدان|313x313px|کشتزار چای در [[گیلان]].|جایگزین=]] [[پرونده:Tea-224-nevit.jpg|بندانگشتی|چای منطقه خاورمیانه|جایگزین=|293x293پیکسل]] {{اصلی|چای ایرانی}} امروزه مصرف چای، یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی عادی مردم در [[ایران]] است. اما سابقه مصرف چای در ایران، کمتر از دو سده است.<ref>{{پک|دریابندری|ک=کتاب مستطاب آشپزی|ص=۴۳۷}}</ref> با این حال، برخی معتقدند که پیشینهٔ مصرف چای در [[ایران]] به سده دوم میلادی میرسد و برخی از جهانگردان از [[چایخانه]]هایی سخن گفتهاند که بزرگان و توانگران در آن جا جمع میشدند و چای مینوشیدند. {{مدرک}} مشخص نیست ایرانیان چه زمانی اولین بار با این نوشیدنی آشنا شدند. [[ابوریحان بیرونی]] در کتاب الصیدنه اش که در نیمهٔ اول سده پنجم نوشته شده، جزئیاتی در خصوص گیاه چای و استفاده از آن به عنوان نوشیدنی در تبت و چین آورده است. ظاهراً عادت چای نوشی تا سده هفتم هجری به غرب آسیا نرسیده و ممکن است مغولها در اشاعهٔ آن تأثیر داشته باشند. امیرکبیر، ممکن است نقشی در ترویج چای در ایران داشته باشد؛ او از دولت فرانسه دو دست ظروف چای خوری، شامل سماور نقرهای، و یک عدد دیگر را از تاجری روس دریافت کرد. امیر کبیر انحصار سماورسازی با یارانهٔ دولتی را به استادکاری در اصفهان اعطا کرد.<ref>{{یادکرد وب | عنوان=ČĀY – Encyclopaedia Iranica | وبگاه=Encyclopædia Iranica | تاریخ=1963-01-17 | سال=1963 | پیوند=http://www.iranicaonline.org/articles/cay-tea | کد زبان=en | تاریخ بازبینی=2015-05-01}}</ref> کشت چای در ایران، از سال [[۱۳۱۴ (قمری)|۱۳۱۴ هجری قمری]] آغاز شد. در این سال، یکی از رجال آن دوره به نام [[محمد میرزا کاشف السلطنه]] که به عنوان ژنرال کنسول ایران در [[هند]] مأمور به خدمت بود، توانست در بازگشت به ایران، چند بته چای را با زحمت فراوان وارد ایران کند. وی با توجه به مطالعاتی که بر روی انواع چای و نحوه کشت آنها نموده بود، شهر [[لاهیجان]] را به دلیل وجود هوای مناسب برای کشت چای انتخاب کرد.<ref>{{پک|دریابندری|ک=کتاب مستطاب آشپزی|ص=۴۳۷}}</ref> این شهر امروز به عنوان مرکز کشت چای در ایران درآمده است و انواع مختلف چای مانند چای ایرانی عطر گیلان در آنجا تولید میشود. مقبرهٔ کاشفالسلطنه در لاهیجان امروز به صورت گنجینهٔ تاریخ چای ایران در [[لاهیجان]] درآمده است. سهم ایران ۴ تا ۵/۴ درصد از مصرف کل چای جهان است.
خلاصه:
لطفاً توجه داشته باشید که همهٔ مشارکتها در ویکی باریستا ممکن است توسط دیگر مشارکتکنندگان تغییر یابند، ویرایش یا حذف شوند. اگر نمیخواهید نوشتههایتان بیرحمانه ویرایش شوند؛ بنابراین، آنها را اینجا ارائه نکنید.
شما همچنین به ما تعهد میکنید که خودتان این را نوشتهاید یا آن را از یک منبع با مالکیت عمومی یا مشابه آزاد آن برداشتهاید (
ویکی باریستا:حق تکثیر
را برای جزئیات بیشتر ببینید).
کارهای دارای حق تکثیر را بدون اجازه ارائه نکنید!
لغو
راهنمای ویرایش
(در پنجرهٔ تازه باز میشود)
تغییر عرض محدود محتوا