پرش به محتوا
منوی اصلی
منوی اصلی
انتقال به نوار کناری
نهفتن
فهرست
صفحه اصلی-توضیحات
تغییرات اخیر
مقالهٔ تصادفی
راهنما دربارهٔ مدیاویکی
جستجو
جعبه ابزار
زبان ها
ویکی باریستا
جستجو
جستجو
ایجاد حساب
ورود
ابزارهای شخصی
ایجاد حساب
ورود
صفحههایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند
بیشتر بدانید
مشارکتها
بحث
در حال ویرایش
آلودگی دیداری
صفحه
بحث
فارسی
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
ابزارها
ابزارها
انتقال به نوار کناری
نهفتن
عملها
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
عمومی
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
صفحههای ویژه
اطلاعات صفحه
هشدار:
شما وارد نشدهاید. نشانی آیپی شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود اگر هر تغییری ایجاد کنید. اگر
وارد شوید
یا
یک حساب کاربری بسازید
، ویرایشهایتان به نام کاربریتان نسبت داده خواهد شد، همراه با مزایای دیگر.
بررسی ضدهرزنگاری. این قسمت را پر
نکنید
!
[[پرونده:Protest graffiti in Zayandeh River, Isfahan-Iran In 2014-Photographer Mostafa Meraji-Canon Photos-Free Pictures 10.jpg|جایگزین=عکس یک وندالیسم بر دیوار یک پل در حاشیه زاینده رود|بندانگشتی|نمونه ای از [[وندالیسم]] بر [[دیوار]] یک [[پل]] در حاشیه [[زایندهرود|زاینده رود]]]] [[پرونده:Marilao4554jf.JPG|پیوند=https://en.wikipedia.org/wiki/File:Marilao4554jf.JPG|جایگزین=|بندانگشتی|سیمهای برق و تلفن به همراه مخلوطی از بنرهای تبلیغاتی پیچیده باعث آلودگی بصری این منطقه شدهاست.]] [[پرونده:Nazhvan Forest Park-Isfahan-2014-Iran-Photographer Mostafa meraji-Canon Photography-Free Pictures 34.jpg|جایگزین=عکس از نوشتن یادگاری بر تنه درختان پارک ناژوان شهر اصفهان که چهره این پارک را نازیبا کرده است|بندانگشتی|نوشتن یادگاری بر تنه درختان [[منطقه جنگلی ناژوان|پارک ناژوان]] شهر [[اصفهان]] که چهره این پارک را نازیبا کرده است]] '''آلودگی بصری''' یک مقوله [[زیباییشناسی|زیبایی شناختی]] است و مربوط به آلودگیهایی است که باعث میشود کسی از دیدن یک منظره یا نما لذت نبرد. آلودگی بصری با ایجاد تغییرات مضر در محیط طبیعی باعث ناراحتی بیننده میشود. بیلبوردها،<ref>Chmielewski, Sz. , Lee, D. , Tompalski, P. , Chmielewski, T. , J. , Wężyk, P. (2016) Measuring visual pollution by outdoor advertisements in an urban street using intervisibility analysis and public surveys. International Journal of Geographical Information, 30(4): 801-819. DOI: 10.1080/13658816.2015.1104316 (https://www.researchgate.net/publication/283491169_Measuring_visual_pollution_by_outdoor_advertisements_in_an_urban_street_using_intervisibilty_analysis_and_public_surveys/</ref><ref>Chmielewski, S. , Samulowska M. , Lupa, M. , Lee, D. , Zagajewski, B. , (2018) Citiezen Science and WebGIS for outdoor advertisement visual pollution assessment. Computers, Environment and Urban Systems (67): 97-109 (https://www.researchgate.net/publication/320086937_Citizen_science_and_WebGIS_for_outdoor_advertisement_visual_pollution_assessment)</ref> نگهداری [[زباله]] به صورت در باز و جلوی دید، آنتنها، سیمهای برق، ساختمانها، و خودروها معمولاً به عنوان آلودگی بصری محسوب میشوند. == عوامل == مدیران محلی شهری و شهرداریها معمولاً در مورد اینکه در یک محل عمومی چه چیزی ساخته یا نصب میشود، کنترل کافی ندارند. در حالیکه صاحبان تجارت به دنبال راههایی هستند که سود خود را افزایش دهند، تمیزی، سبک معماری، استفاده از فضا در محیطهای شهری از درهم ریختگی بصری رنج میبرند.<ref>{{cite web|last1=Morozan|first1=Cristian|last2=Enache|first2=Elena|last3=Purice|first3=Suzan|title=Visual Pollution: A New Axiological Dimension Of Marketing?|url=http://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2012/n2/125.pdf|publisher=University of Pite, Faculty of Management-Marketing in Economic Affairs Brilla|accessdate=29 March 2013}}</ref> تنوع در محیط ساخته شده، توسط محل قرارگیری وسایل خیابانی از قبیل ایستگاههای حمل و نقل عمومی، سطلهای زباله، غرفهها و بساطها تعیین میشود. حساسیت نشان ندادن شهرداریها عامل دیگری برای آلودگی بصری است. برای مثال، ساختمانها و سیستمهای حمل و نقل با طراحی ضعیف باعث آلودگی بصری میشوند. ساخت برجها و ساختمانهای بلند، اگر به درستی یا به تعداد مناسب، برنامهریزی نشده باشند، میتوانند تغییرات نامطلوب بر ویژگیهای بصری و فیزیکی یک شهر به همراه داشته باشند که ممکن است باعث کاهش «[[خوانایی]]» یک شهر شود.<ref>{{cite journal|last=Yilmaz|first=Demet|date=May 2011|title=In the Context of Visual Pollution: Effects to Trabzon City Center Silhoutte|url=http://search.proquest.com/docview/866420567|journal=The Asian Social Science Journal|volume=7|issue=5|page=99|accessdate=March 30, 2013|archive-url=https://web.archive.org/web/20191008081812/https://search.proquest.com/docview/866420567|archive-date=8 اکتبر 2019|dead-url=yes}}</ref> [[پرونده:Vandalism njf.jpg|بندانگشتی|نمونهای از وندالیسم شهری]] یکی از نقدهایی که همیشه بر [[تبلیغات]] میشود، وجود بسیار زیاد آنها است.<ref>{{cite web|last1=Morozan|first1=Cristian|last2=Enache|first2=Elena|last3=Purice|first3=Suzana|title=Visual Pollution: A New Axiological Dimension Of Marketing?|url=http://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2012/n2/125.pdf|publisher=University of Pite, Faculty of Management-Marketing in Economic Affairs Brilla|accessdate=29 March 2013}}</ref> برای مثال ادعا شده که [[بیلبورد]]ها و [[بنر]]ها باعث حواسپرتی رانندهها شده، سلیقه عمومی مردم را فاسد میکند، باعث افزایش [[مصرفگرایی|مصرف گرایی]] بی هدف و اسراف شده و زمین را به هم ریختهاست.<ref>Nagle, Copeland. (2009). Cell Phone Towers as Visual Pollution. Notre Dame Journal of Law, Ethics and Public Policy.</ref> به همین دلیل با افزایش کاربران موبایل و دستگاههای دیجیتال امروزه این تبلیغات بیشتر به سمت [[شبکه اجتماعی|شبکههای اجتماعی]] و [[اپ موبایل|برنامههای موبایل]] رفتهاست. [[وندالیسم]] (بیماری تخریب اموال عمومی)، در رابطه با [[دیوارنگاری|دیوارنویسی]] به این شکل تعریف میشود: نوشتن جملات یا علایم توهین آمیز، نامناسب و پیامهای بیمعنی بر روی دیوار، بدون اجازه صاحب ملک.<ref>{{cite web|last1=Morozan|first1=Cristian|last2=Enache|first2=Elena|last3=Purice|first3=Suzana|title=Visual Pollution: A New Axiological Dimension Of Marketing?|url=http://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2012/n2/125.pdf|publisher=University of Pite, Faculty of Management-Marketing in Economic Affairs Brilla|accessdate=29 March 2013}}</ref> دیوارنویسی علاوه بر افزایش درهم ریختگی، باعث انحراف نگاه نیز میشود. == منابع == {{پانویس|۲}}{{ویکیانبار|Category:Wild posting in Iran}} [[رده:آلودگی]] [[رده:تبلیغات]] [[رده:برنامهریزی و طراحی شهری]]
خلاصه:
لطفاً توجه داشته باشید که همهٔ مشارکتها در ویکی باریستا ممکن است توسط دیگر مشارکتکنندگان تغییر یابند، ویرایش یا حذف شوند. اگر نمیخواهید نوشتههایتان بیرحمانه ویرایش شوند؛ بنابراین، آنها را اینجا ارائه نکنید.
شما همچنین به ما تعهد میکنید که خودتان این را نوشتهاید یا آن را از یک منبع با مالکیت عمومی یا مشابه آزاد آن برداشتهاید (
ویکی باریستا:حق تکثیر
را برای جزئیات بیشتر ببینید).
کارهای دارای حق تکثیر را بدون اجازه ارائه نکنید!
لغو
راهنمای ویرایش
(در پنجرهٔ تازه باز میشود)
الگوهای بهکاررفته در این صفحه:
آلودگی دیداری
(
ویرایش
)
الگو:Cite journal
(
ویرایش
)
الگو:Cite web
(
ویرایش
)
الگو:Main other
(
ویرایش
)
الگو:Side box
(
ویرایش
)
الگو:Sister
(
ویرایش
)
الگو:Yesno
(
ویرایش
)
الگو:انبار
(
ویرایش
)
الگو:فهرست ساده/styles.css
(
ویرایش
)
الگو:ویکیانبار
(
ویرایش
)
الگو:پانویس
(
ویرایش
)
الگو:پانویس/styles.css
(
ویرایش
)
الگو:پروژه خواهر
(
ویرایش
)
پودمان:Check for unknown parameters
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en/COinS
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en/Configuration
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en/Date validation
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en/Identifiers
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en/Utilities
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en/Whitelist
(
ویرایش
)
پودمان:Citation/CS1/en/styles.css
(
ویرایش
)
پودمان:Date2en
(
ویرایش
)
پودمان:No globals
(
ویرایش
)
پودمان:Numeral converter
(
ویرایش
)
پودمان:Side box
(
ویرایش
)
پودمان:Side box/styles.css
(
ویرایش
)
پودمان:Yesno
(
ویرایش
)
تغییر عرض محدود محتوا