پرش به محتوا
منوی اصلی
منوی اصلی
انتقال به نوار کناری
نهفتن
فهرست
صفحه اصلی-توضیحات
تغییرات اخیر
مقالهٔ تصادفی
راهنما دربارهٔ مدیاویکی
جستجو
جعبه ابزار
زبان ها
ویکی باریستا
جستجو
جستجو
ایجاد حساب
ورود
ابزارهای شخصی
ایجاد حساب
ورود
صفحههایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند
بیشتر بدانید
مشارکتها
بحث
در حال ویرایش
ستون تبلیغات
صفحه
بحث
فارسی
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
ابزارها
ابزارها
انتقال به نوار کناری
نهفتن
عملها
خواندن
ویرایش
ویرایش مبدأ
نمایش تاریخچه
عمومی
پیوندها به این صفحه
تغییرات مرتبط
صفحههای ویژه
اطلاعات صفحه
هشدار:
شما وارد نشدهاید. نشانی آیپی شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود اگر هر تغییری ایجاد کنید. اگر
وارد شوید
یا
یک حساب کاربری بسازید
، ویرایشهایتان به نام کاربریتان نسبت داده خواهد شد، همراه با مزایای دیگر.
بررسی ضدهرزنگاری. این قسمت را پر
نکنید
!
[[پرونده:Paris_metro3_-_Bourse_-_entrance.jpg|بندانگشتی|300x300پیکسل|یک ستون تبلیغاتی در خیابانی در پاریس]] [[پرونده:Colonne_Morris,_Paris_1910,_par_Eugène_Atget.jpg|جایگزین=|بندانگشتی|ستون موریس، پاریس ۱۹۲۰]] '''ستون تبلیغات''' ([[زبان انگلیسی|انگلیسی]]: Advertising columns or Morris columns، [[زبان آلمانی|آلمانی]]: Litfaßsäulen) ستونهای استوانهای شکل هستند که برای تبلیغات شهری برای اولین بار در آلمان ساخته شدند. استفاده از این ستونها در [[برلین]] متداول است چرا که در ۱۸۵۵ میلادی برای اولین بار بیش از ۱۰۰ ستون در سطح شهر نصب شد. [[ارنست لیتفاس]] در ۱۸۵۴ ساخت و نصب این ستونها را شروع کرد. این ستونها در آلمان با نام '''ستونهای لیفتاس''' شناخته شدند.<ref name="Parry2011">{{citation|last=Parry|first=Roger|title=The Ascent of Media|url=https://books.google.com/books?id=ieVEXO6FQm4C&pg=PT71&dq=morris+columns&ei=WRbzT8-eD5DQUZmgpfoI&cd=1&redir_esc=y#v=onepage&q=morris%20columns&f=false|year=2011|publisher=Nicholas Brealey Publishing|isbn=978-1-85788-946-8}}</ref> چندی بعد در سال ۱۸۶۸ یک شرکت فرانسوی با مدیریت گابریل موریس محصول مشابهای را در [[پاریس]] ایجاد کرد و این ستونها با نام '''ستونهای موریس''' وارد محیطهای شهری فرانسه نیز شدند.<ref>{{cite web|url=http://www.jcdecaux.com/content/jcdecaux_fr/innovationdesign/40ans/40gamme8.html|title=Colonne|accessdate=2006-05-19|work=40 ans d'innovation|author=JCDecaux|archiveurl=https://web.archive.org/web/20060313043448/http://www.jcdecaux.com/content/jcdecaux_fr/innovationdesign/40ans/40gamme8.html|archivedate=2006-03-13|deadurl=yes}}</ref> == توسعه == ایده این ستونهای تبلیغاتی از اینجا آمده بود که مردم بتوانند [[تبلیغات]] و [[دیوارنگاری|گرافیتیهای]] خود را جایی نصب یا ترسیم کنند. ارنست لیفتاس پیشنهاد داده بود که ستونها در سراسر شهر نصب شوند. این ایده مورد استقبال مردم قرار گرفته بود و تعداد بیشتری تبلیغات بر روی آنها نصب شد تا سرانجام در ۵ دسامبر ۱۸۵۴، کارل لودویگ ون هینکلدی رئیس پلیس برلین حقوق این ستونها را به انحصار لیتفاس درآورد. == اهداف == ستونهای تبلیغاتی بهطور معمول برای نمایش تبلیغات در فرمهای پوستر، تئاترهای سنتی، سینما، کلوب شبانه، و کنسرت مورد استفاده قرار میگرد. تعدادی از این ستونها به وسیله یک [[موتور الکتریکی]] با سرعت آهسته میچرخنند. در پاریس از ستونهای تبلیغاتی برای فیلترهای ضد [[آلودگی هوا]] نیز مورد استفاده قرار میگیرد و در اوایل ۲۰۰۶ فیلترهای [[کربن دیاکسید|دیاکسید کربن]] و هوا در ۷۹۰ ستون تبلیغاتی نصب شدند.<ref name="Simon2007">{{citation|last=Simon|first=Philippe|title=Paris visite guidée: architecture, urbanism, history and actuality|year=2007|type=English ed.|page=157|publisher=Picard|isbn=9782708407916}}</ref><ref>{{cite news|url=https://www.20minutes.fr/paris/68624-20060106-paris-les-colonnes-morris-en-voie-de-disparition|title=Les colonnes Morris en voie de disparition|date=6 January 2006|language=French|website=[[20 minutes (France)|20 minutes]]}}</ref> == جستارهای وابسته == * [[تابلوی اعلانات|تابلو اعلانات]] * [[تبلیغات محیطی|تبلیغات شهری]] == منابع == {{پانویس}} [[رده:تبلیغات]] [[رده:تجهیزات خیابانی]]
خلاصه:
لطفاً توجه داشته باشید که همهٔ مشارکتها در ویکی باریستا ممکن است توسط دیگر مشارکتکنندگان تغییر یابند، ویرایش یا حذف شوند. اگر نمیخواهید نوشتههایتان بیرحمانه ویرایش شوند؛ بنابراین، آنها را اینجا ارائه نکنید.
شما همچنین به ما تعهد میکنید که خودتان این را نوشتهاید یا آن را از یک منبع با مالکیت عمومی یا مشابه آزاد آن برداشتهاید (
ویکی باریستا:حق تکثیر
را برای جزئیات بیشتر ببینید).
کارهای دارای حق تکثیر را بدون اجازه ارائه نکنید!
لغو
راهنمای ویرایش
(در پنجرهٔ تازه باز میشود)
تغییر عرض محدود محتوا