متفاوت فکر کنید: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی باریستا
جز واگردانی خودکار خرابکاری بر پایه امتیاز خرابکاری. واگردانی اشتباه ربات را همراه با پیوند تفاوت در کاربر:Dexbot/گزارش اشتباه اعلام کنید. همچنین توصیه میشود حساب کاربری بسازید.
 
جز ۱ نسخه واردشده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۱۳

نشان «متفاوت فکر کنید»

متفاوت فکر کنید (یا متفاوت بیندیشید) (به انگلیسی: Think Different) شعار تبلیغاتی است که در سال ۱۹۹۷ توسط دفتر لوس‌آنجلس بنگاه تبلیغاتی چیات‌دی (به انگلیسی: TBWA\Chiat\Day) برای شرکت اپل خلق‌ شد.

ایده‌های ساخت[ویرایش | ویرایش مبدأ]

در این تبلیغ چهرهٔ ۱۷ تن از شخصیت‌های بزرگ قرن بیستم نظیر آلبرت اینشتین، باب دیلن، مارتین لوتر، ریچارد برانسون، جان لنون، باکمینستر فولر، توماس ادیسون، محمدعلی کلی، تد ترنر، ماریا کالاس، ماهاتما گاندی، آملیا ارهارت، آلفرد هیچکاک، مارتا گراهام، جیم هنسن، فرانک لوید رایت و پابلو پیکاسو دیده‌ می‌شوند. اکثر این چهره‌ها قهرمانان شخصی استیو جابز بودند.

جابز می‌گفت: «بحث دربارهٔ سرعت پردازشگر یا حافظه کامپیوتر نبود، بلکه دربارهٔ خلاقیت بود. نه‌تنها به مشتریان بالقوه بلکه به کارمندان خود اپل نیز معطوف می‌شد. در اپل فراموش کرده‌بودیم که کی هستیم. یکی از راه‌هایی که به‌ یاد آورید کی هستید، این است که به‌ یاد آورید قهرمانان‌تان چه کسانی هستند. این، طرز تشکیل آن مبارزه بود.»

نسخه‌ای از این تبلیغ با صدای جابز و دیگری با صدای ریچارد دری‌فیوز ضبط شد. لی کلاو می‌گفت: «این‌که در تبلیغ صدای تو (جابز) باشد، باعث جذابیت و قدرت آن می‌شود و راهی برای احیاء برند اپل است.» اما نظر جابز متفاوت بود: «اگر از صدای من استفاده کنیم، وقتی مردم بفهمند می‌گویند دربارهٔ من است؛ در صورتی‌ که دربارهٔ من نیست، دربارهٔ اپل است.»

متن تبلیغ[ویرایش | ویرایش مبدأ]

متن کامل

الگو:گفتاورد تزیینی

متن کوتاه

الگو:گفتاورد تزیینی

برخی از بیت‌های این متن از جمله: «نسل بشر را رو به جلو پیش می‌برند» شخصاً توسط خود استیو جابز نوشته شده‌است. پس از آن تبلیغ، جابز در مک‌ورلد - آی‌ورلد آن سال در سخنرانی‌اش گفت: الگو:گفتاورد تزیینی

بازتاب[ویرایش | ویرایش مبدأ]

مدیران اندکی (شاید هیچ مدیری) می‌توانستند با چنین جسارت زیرکانه‌ای، همراهی برندشان با امثال گاندی، اینشتین، پیکاسو و دالایی لاما را نشان بدهند. جابز قادر بود مردم را ترغیب کند تا خودشان را با استفاده از کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنند، آدم‌هایی سرکش، خلاق و مبتکر معرفی کنند. لاری الیسون می‌گفت: «استیو تنها برند سبک زندگی را در صنعت تکنولوژی خلق کرد. ماشین‌هایی وجود دارند که مردم به داشتن‌شان می‌بالند. مثل پورشه، فراری، پریوس. چون اتومبیلی که سوار می‌شویم، چیزهایی دربارهٔ ما می‌گوید. مردم دربارهٔ محصولات اپل نیز چنین احساسی دارند.»

جابز بعدها می‌گفت: «لی کلاو و تیمش با این فکر درخشان که «متفاوت فکر کنید» جلو آمدند و کار آن‌ها ده برابر بهتر از آژانس‌های تبلیغاتی دیگر بود. آن تبلیغ مرا شوکه کرد و هنوز هم وقتی به آن فکر می‌کنم گریه‌ام می‌گیرد. هم این واقعیت که لی خیلی دلسوزانه کار می‌کرد و هم این‌ که ایده «متفاوت فکر کنید» چقدر درخشان است، هردو مرا تحت تأثیر قرار می‌دهند.»

پوسترهای تبلیغاتی[ویرایش | ویرایش مبدأ]

پوسترهای تبلیغاتی از کمپین به تعداد کم در اندازه‌های ۲۴ * ۳۶ اینچ تولید شد. پوسترها به پرتره‌ای از یک شخصیت تاریخی با لوگویی کوچک از اپل و کلمهٔ «متفاوت فکر کنید» در یک گوشه از پوستر منقش بودند. پوسترهای بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ تولید شده بودند. تقریباً حداقل ۲۹ پوستر متفاوت فکر کنید ساخته شده بود، که به شرح زیر است:

مجموعه شماره یک[ویرایش | ویرایش مبدأ]

مجموعه شماره دو[ویرایش | ویرایش مبدأ]

مجموعه شماره سه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

مجموعه شماره چهار[ویرایش | ویرایش مبدأ]

مجموعه شماره پنج[ویرایش | ویرایش مبدأ]

پیوند به بیرون[ویرایش | ویرایش مبدأ]

پوسترهای «متفاوت فکر کنید»

منابع[ویرایش | ویرایش مبدأ]

الگو:استیو جابز الگو:اپل