هدیه تبلیغاتی
هدیه تبلیغاتی کالاهایی هستند که عمدتاً بر روی آنها نام تجاری، لوگو (آرم) یا شعار قرار میگیرد. هدایای تبلیغاتی به منظور استفاده در بخش بازاریابی (Marketing) و به منظور استفاده در برنامه ارتباط گرفتن با مشتریان استفاده میگردند.[۲] این هدایای تبلیغاتی در نمایشگاهها و کنفرانسها اهدا میشوند تا نام یک شرکت یا سازمان، برند یا یک اتفاق خاص را در میان مخاطبان ترویج کنند. اهدای هدایای تبلیغاتی عموماً بخشی از کمپین تبلیغاتی چریکی (پارتیزانی) به حساب میآید.[۳]
هدیه تبلیغاتی هدیهای است که یک شخص یا یک بنگاه اقتصادی جهت معرفی مجموعه یا محصول یا برند خود یا ترویج و تبلیغ از محصولاتی به عنوان هدیه استفاده مینماید که نام و برند خود را روی آن حک نموده و آن را به مخاطبین خود (بازار هدف از قبل تعیین شده) تقدیم مینماید. به این گونه محصولات، هدیه یا هدایای تبلیغاتی گفته میشود.[۴][۵]
تاریخچه هدایای تبلیغاتی[ویرایش | ویرایش مبدأ]
در سال ۱۷۸۹ اولین هدایای تبلیغاتی در ایالت متحده جهت برگزاری انتخابات ژورنال واشینگتن اهدا شد. این هدایای تبلیغاتی دکمههای یادبود بودند. هرچند در اوایل قرن نوزدهم هیچ سازمانی برای ایجاد و توزیع اقلام تبلیغاتی آن وجود نداشت، ولی استفاده از تقویمهای تبلیغاتی مرسوم شده بود.[۷]
در دهههای اخیر بسیاری از شرکتهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، ایرلند، استرالیا و نیوزیلند کالاهای تبلیغاتی خود را از طریق شرکتهای توزیعکننده کالاهای تبلیغاتی تهیه میکنند. این توزیع کنندگان «توزیع کنندگان محصولات تبلیغاتی» یا «مشاوران تبلیغاتی» نامیده میشوند.[۸]
هدایای تبلیغاتی کاربردی[ویرایش | ویرایش مبدأ]
نتایج یکی از تحقیقاتی که در زمینه استفاده از هدایای تبلیغاتی انجام شدهاست، نشان میدهد که بیشتر دریافت کنندگان این نوع هدایا تمایل دارند که از آنها در زندگی روزمرهشان استفاده کنند؛ بنابراین، صرفاً ارائه هدایای تبلیغاتی به تنهایی کافی نیست و بهتر است که از هدایای کاربردی تر استفاده شود.[۹] همچنین نتایج این مطالعه نشان دادهاست که عمر متوسط استفاده از هدایای تبلیغاتی بین ۸ تا ۱۴ ماه است؛ بنابراین استفاده از محصولات بیکیفیت که طول عمری کمتر از این میزان داشته باشند، از اعتبار شرکت شما میکاهد و عملاً نتیجه قابل قبولی از کمپین تبلیغاتی خود کسب نخواهید کرد.[۱۰][۱۱]
جستارهای وابسته[ویرایش | ویرایش مبدأ]
منابع[ویرایش | ویرایش مبدأ]
- ↑ «چرا IBM یکی از اخلاقیترین شرکتهای جهان شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۲-۰۴-۱۷. دریافتشده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۷.
- ↑ "Industry stats". Australasian Promotional Products Association (به انگلیسی). Archived from the original on 16 April 2017. Retrieved 27 May 2017.
- ↑ رحیم نیا, فریبرز; اسلامی, قاسم; قادری خشندرق, فرشاد (2019-10-12). "بررسی رابطه بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی با تبلغات شفاهی الکترونیک به واسطه تصویر و آگاهی از برند". مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی. 7. ISSN 2345-5578.
- ↑ "Association History". ppai.org. Promotional Products Association International. Archived from the original on 16 February 2014. Retrieved 27 January 2014.
- ↑ "Association Profile". Promotional Products Association International. Archived from the original on 16 February 2014. Retrieved 15 January 2024.
- ↑ تبلیغات خطوط هوایی Oceanic با سریال تلویزیونی گمشده. «هدایای تبلیغاتی». دریافتشده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۷.
- ↑ "Australasian Promotional Products Association - Industry Stats". n.d. Retrieved 1 May 2014.
- ↑ Segran, Elizabeth (2018-11-02). "It's time to stop spending billions on cheap conference swag". Fast Company. Retrieved 2018-11-05.
- ↑ «راز ماندگاری یک هدیه تبلیغاتی چیست؟». ایسنا. ۲۰۲۳-۱۱-۳۰.
- ↑ شیوهٔ بازخوردگیری از. «هدایای تبلیغاتی خلاقانه». دریافتشده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۵.
- ↑ Maria Carlton and David Blaise, 2004 (2013). "The Exceptional Marketing Power of Promotional Products, excerpt from the book The Power of Promotional Products" (PDF). Australia: Promotion Products Pty Ltd. p. 13. Retrieved 1 May 2014.